Yoga-sūtra I.10. fordítás és magyarázat 1. A mélyalvásról és a nemlétezés tapasztalásáról

10. sūtra

abhāva-pratyayālambanā vṛttir nidrā

A mélyalvás az anyagi tudat olyan állapota, amely a nemlétezés tapasztalásán alapul [s amelyben a citta működése megközelítőleg és ideiglenesen szünetel]. [I.10.]

deep sleep 4A nidrā-vṛtti az öt fő tudatműködés közül talán az egyik legérdekesebb és leginkább vitatott. Maga a nidrā kifejezés általános jelentésében alvást, álmosságot, álmot jelent, de Patañjali e sūtrában az alvás egy speciális formájára utal ezzel a szóval. Ezt bizonyítja maga a definíció, amelyet itt olvashatunk. A Yoga-sūtra magyarázói egyetértenek abban, hogy a nidrā-vṛtti nem egyszerű alvást jelent, hanem ún. „mélyalvást”, amelyet a könnyebb megértés kedvéért „álom nélküli alvásnak” is nevezünk. Ezt a tudatállapotot más védikus írások suṣuptiként említik.[1]

A mélyalváskor az anyagi tudat a nemlétezést tapasztalja (abhāva-pratyaya), s ez a tapasztalás az alapja (ālambana) ennek a tudatállapotnak. Nem arról van szó, hogy a tudat, vagy a yogī nemlétezővé válik, hiszen gyakorlatilag a tudat egyfajta működéséről beszélünk, hanem arról, hogy a citta azt érzékeli, mintha ő és a “tulajdonosa” nem létezne. Gyakorlatilag a hétköznapi öntudat jelenlétének teljes hiányáról van szó, amikor nem vagyok tudatos a környezetemről sem. Az érzékszervek majdnem teljesen inaktívak, és a mély tamas hatása miatt a tudat sem képes az észlelésre. deep sleep 1Mélyalvásban nincsenek álomképek sem, a psziché tulajdonképpen teljesen ki van kapcsolva.

Nagyon fontos megérteni, hogy a mélyalvás nem a gondolathullámok (vṛttik) teljes hiányának állapota, hanem a nemlétezés állapotának pozitív tapasztalata. Ekkor ténylegesen nincs öntudat, de képződik egy emlékkép, egy tudati lenyomat (saṁskāra) arról, hogy nem volt öntudat a mélyalvás állapotában. Ez az emlék az ébredést követően a „jó mélyen aludtam” érzés, vagy felismerés formájában nyilvánul meg.[2] A következő bejegyzésben, e sūtra magyarázatának folytatásában az anyagi tudat szintjeiről és a mélyalvásban zajló történésekről olvashatunk.

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni. Ha valahol felhasználod a tartalmát, légy szíves hivatkozz erre a honlapra.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket.

[Ez a jegyzet a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv első kötete 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] Ma.Up.11.; Br. Up. IV.3.19.

[2] Vyāsa-bhāṣya 1.10. (Rāma Prasāda, 1998: 22). Annak, hogy mélyalvásban az anyagi tudatfolyamatok gyakorlatilag megszűnnek, s ennek ellenére az „ÉN”-felfogásunk mégis folyamatos, üzenete van. Az, hogy az énünk és személyiségünk kontinuitása sem sérül annak a néhány órás mélyalvásnak köszönhetően, azt jelenti, hogy az anyagi tudatállapotok (ébrenlét, álommal teli alvás és a mélyalvás) mögött ott „rejtőzik” a transzcendentális személyiséggel, illetve egyéniséggel rendelkező lélek (puruṣa).

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!