Yoga-sūtra I.13. magyarázat 4. A yogī napi rendszerességű gyakorlásának (sādhana) legfontosabb elemei

Sadhana 1 Egy hitelesen, a védikus írások tanításai szerint gyakorló yogī keljen fel kora reggel, brahma-muhūrta idején, amely a napfelkelte előtti 1,5-2 órát jelenti. Tisztítsa meg egész testét, majd a lelki tantómesteri láncolatának szent tanítóit dicsőítse a megfelelő tiszteletadó (praṇāma) mantrákkal[1], majd ha teheti, vegyen részt egy ārati szertartáson, amelyen a Legfelsőbb Úr szoborformáját (mūrti) imádják és a szent neveit éneklik. Ezt követően üljön le és másfél-két órán keresztül végezzen odaadó hangulatú japa-meditációt, amely főleg a védikus irodalom e korra előírt önmegvalósítási folyamatát, a Hare Kṛṣṇa mahā-mantra mantraláncon történő halk, vagy hangos ismétlését jelenti.[2] Sadhana 3_japaEmellett, ha a lelki tanítómesterétől valamilyen személyes mantrát is kapott, akkor azt is az általa meghatározott módon gyakorolja. A tanítvány naponta meghatározott időt töltsön az olyan védikus szentírások tanulmányozásával, mint a Bhagavad-gītā, a Bhāgavata-purāṇa (Śrīmad-Bhāgavatam), az upaniṣadok és a YogasūtrákSadhana 2_asanaEzt a reggeli sādhanát szerte a világon yoga-irányzatoktól függetlenül minden hiteles tanítványi láncolatban követik, mert ezt írják elő a védikus szentírások általánosan minden lelki gyakorló számára. Ezt gyakorolják a vaiṣṇava, és a nem tantrikus śaiva-śaṅkarita yoga-közösségek azon többségében, melyek ragaszkodnak a védikus hagyományokhoz. Az ilyen típusú reggeli sādhanának állandónak kell lennie, ez biztosítja a folyamatos lelki tudatot és gondolkodást. Az āsana és prāṇāyāma gyakorlást lehetőségeink szerint, e köré kell szervezni. Egy komoly yogī számára nem válhat fontosabbá a yoga fizikai aspektusa, mint a lelki. Sadhana 6 pranayamaÍgy sohasem esik abba a hibába, hogy a yoga anyagi eszközeit összetéveszti a yoga céljával. Természetesen egy olyan gyakorló számára, aki e hagyomány fizikai gyakorlataihoz vonzódva jutott el a yogához, a transzcendentális aspektus egy ideig még távol marad, azonban egy hiteles tanító felügyelete alatt előbb utóbb erről is ismeretet szerezhet. Attól a pillanattól kezdve az ő szabad akaratán múlik, hogy mit kezd ezzel a legbizalmasabb tudással. Sadhana 7_guru-sisyaFontos azonban megérteni, hogy figyelmen kívül hagyni e tudást olyan lenne, mintha a legnagyobb kincset, amivel rendelkezünk, a szemétdombra dobnánk.

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni. Ha valahol felhasználod a tartalmát, légy szíves hivatkozz erre a honlapra.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket.

[Ez a jegyzet a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv első kötete 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] A praṇāma-mantrák egy adott tanítványi lánclat lelki tanítómestereihez szóló dicsőítő imák.

[2] A hare kṛṣṇa mahā-mantra a védikus irodalom által erre a korszakra (kali-yuga) javasolt legeredményesebb módszer a lelki tökéletesség elérésére. A Kali-santaraṇa-upaniṣadban maga az Úr Brahmā tanítja Nārada Munit, hogy ez a mantra alkalmas arra, hogy a lelki gyakorló a segítségével megszabaduljon e korszak szennyező hatásától é hogy kiszakadjon a születés és a halál körforgásából (saṁsāra). Brahmā tanítása szerint a védikus irodalomban nincs jobb és eredményesebb módszer ennél mindezen célok elérése érdekében.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!