Yoga-sūtra I.20. magyarázat 3. A hősies erőfeszítés (vīrya) és az emlékezés (smṛti) szerepe a tökéletesség felé vezető úton

I.20_3_erőfeszítés22.) A felébredő, majd egyre erősödő hit első csodálatos eredménye az I.20. sūtrában a lelki fejlődés második feltételként említett „bizalommal teli hősies erőfeszítés”, a vīrya. Ez a szó erőt, energiát, hősiességet, hatalmat stb. jelent. Olyan erény ez, amely kulcsfontosságú a lelki életben. Kitartást, eltéríthetetlen törekvést hordoz. Még az anyagi világban is lelkes erőfeszítést kell tennünk annak érdekében, hogy a cselekedeteink meghatározott területén sikert érjünk el. Ha egy diák, üzletember, művész vagy bárki más sikert akar elérni, akkor bizalommal és hittel táplált, áldozatkész és hősies erőfeszítést kell tennie elérendő céljáért.[1] Amikor a lelki úton való haladásunk közben bizonytalannak és gyengének érezzük magunkat, az a vīrya hiányát jelenti.

3.) A hithez és a bizalommal teli hősies erőfeszítéshez szorosan hozzátartozik a smṛti, vagyis a figyelem és emlékezés folyamata. E fogalmat Patañjali az I.11. sūtrában a vṛttik felsorolásánál definiálta. Ebben az aforizmában az üzenete az, hogy a jóginak a lelki gyakorlatait nagy figyelemmel kell végeznie, úgy, hogy közben szüntelenül emlékezik azok végső céljára, Istenre. I.20_3_emlékezésVyāsa magyarázatában a smṛtit a samādhi előfeltételének tekinti. A smṛti tulajdonképpen a meditáció folyamatának technikai alapja, hiszen a meditáció közben nem történik más, mint hogy a tudatból nem hagyjuk elveszni a Legfelsőbb Úrról szóló gondolatokat.[2] Ez valójában a meditációnk transzcendentális tárgyában történő folyamatos és tudatos elmerülés, melyet gyakran smṛti-sādhanának neveznek.[3] A későbbiekben megismerendő egy pontra rögzült tudat (ekāgra) nem más, mint meg nem szűnő emlékezés a meditációnk tárgyára. A következő bejegyzés témája a Legfelsőbb Úrra, az Īśvarára történő folyamatos emlékezés, ami nem más, mint a tökéletes samādhi állapota.

[Tekintettel arra, hogy ebben a bejegyzésben már a Yoga-sūtra előrehaladottabb elemzése olvasható, annak érdekében, hogy a kedves olvasó teljességében megérthesse, szükséges a korábbi aforizmák, illetve magyarázatok áttanulmányozása. Ez a bejegyzés a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik, amely 2015 novemberében jelent meg. A kötet a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola honlapján megrendelhető.]

Jegyzetek:

[1] Tanítások nektárja 3. vers magyarázat. (Bhaktivedānta, 1992)

[2] E magyarázatok szerzője nem felejti el, hogy jelen sūtrában az anyagi tudattól megválni vágyó jógikról van szó, így jelen esetben nem veszi figyelembe azt, hogy alacsonyabb szinten az emlékezésnek és a meditációnak fizikai tárgya is lehet

[3] Hariharānanda Āranya, 1983: 51.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!