Yoga-sūtra I.4. magyarázat 5. A cselekedetekkel történő azonosulás (prāṇa-maya-kośa)

Pranamaya-kosa 3Az anyagi önazonosításunknak a második szintje a prāṇa-maya-kośa, amely tulajdonképpen az élettevékenységeinkhez és cselekedeteinkhez kapcsolódik, melyeket a prāṇa (a testben működő asztrális rendszer)[1] és a cselekvő érzékszervek[2] hoznak létre.[3] Azok az emberek, akik döntően ilyen fókuszponttal rendelkező önazonosítással rendelkeznek, önmagukra elsősorban a tetteikkel kapcsolatban tekintenek. Az énkép ez esetben konkrét cselekedetmintákhoz kötődik, amelynek során valaki a munkájával, a hivatásával, a hobbijával stb. azonosul.
Pranamaya-kosa 4A prāṇa-maya-kośa által dominált egyén értékrendjének az alapja is ez az önazonosítás, amelyet kiterjesztve az egész emberi táradalomra alkalmaz. Önmaga és mások értékét is az alapján méri, hogy milyen jellegű tevékenységet végez, vagy végeznek mások, s hogy az milyen helyet foglal el a társadalmi érték-hierarchiában. Egy ilyen önazonosság azonnal összeomlik akkor, amikor például valaki elveszíti az önazonossága alapjául szolgáló munkáját, illetve munkahelyét. Egy ilyen önazonosság-krízisnek azt hiszem nem kell ecsetelnem a lehetséges következményeit.

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni.

[Ez a jegyzeta Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] A prāṇa egy fizikai „életenergia”, amely a durvafizikai test legfinomabb szintjén közvetlenül felelős a test életfolyamataiért. Működését a testben jelenlévő önvaló, a transzcendentális lélek teszi lehetővé. Lásd. Gaura Krisna Dásza (Tóth-Soma László) Jóga tiszta forrásbólÚt a test és a szellem felemeléséhez és az önvaló megtapasztalásához. Lál Kiadó Budapest, 2008. 51-52. old.

[2] A cselekvő érzékszervek a hangadás szerve, a kéz, a láb, a nemi szervek és a végbélnyílás. Lásd Tóth-Soma, L.: Veda-rahasya – Bevezetés a hinduizmus vallásfilozófiájába. Bába és Társai Kiadó 1997. 151. old.

[3] Ādī Śaṇkarācārya: Viveka-chudamani 164-165.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

2 hozzászólás

  1. Azt kijelenthetjük, hogy a nyugati világ (Európa és az USA) teljesen prāṇa-maya-kośa önazonossággal rendelkezik? Mintha a környezetünkben csak ez lenne a legfontosabb. Elítélendő ez vagy tudomásul kell venni és a helyén kezelni?

    (Kicsit nehézked ez a reCAPTHA azonosítás, nem lehetne egyszerűbbre venni? Ha valaki bejelentkezett, akkor had írjon már szabadon 🙂

    • Igen, jól látod. Az emberi társadalom egésze (s nem csak a nyugati világban) túlnyomó részt az anna-maja, prána-maya és a manomaya-kósa tudatszinten él, de leginkább a prána-maja-kósa, a tettek alapján történő önazonosítás jellemző. Ez hétköznapi szempontból természetes. Így működik a társadalom, a világ. A cselekedetek viszik előre, azonban amikor ezek mellett az eredeti lelki önvalónk utáni kutatás háttérbe szorul, az “abszolút szempontból” kedvezőtlen. A megjegyzések írásával kapcsolatos észrevételedet továbbítom az oldal web-mesterének 🙂 Köszönöm

      gaurakrisna

HAGYJ ÜZENETET!