Yoga-sūtra I.4. magyarázat 7. A lelki megértésünk kezdetei (vijñāna-maya-kośa)

Vijnana-maya-kosa 3

A negyedik önazonosítási burok, amely a tiszta lelket befedi, az az intelligencia[1] és az információszerző érzékszervek által együtt kialakított vijñāna-maya-kośa.[2] Ez tulajdonképpen az önvalót már ismerő intelligencia szintje, mely megérti a korábban említett önazonosítási szintek ideiglenes természetét.[3] Az ember ekkor már különválasztja a testet, a léttüneteket, és az elmét a lélektől, de még önmagát nem képes teljes mértékben transzcendentális lélekként azonosítani.[4] Erről a negyedik önazonosítási szintről az egyén vagy visszatér az anna-maya-kośa, prāṇa-maya-kośa és mano-maya-kośa által diktált elvek valamelyikéhez, vagy pedig a lelki élet rendszeres gyakorlásával továbbfejlődve a következő ānanda-maya-kośa szintre emelkedik.

Vijnana-maya-kosa 4Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni.

[Ez a jegyzeta Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] Az intelligencia (buddhi) a finom fizikai test azon eleme, amely az irányítója az elmének és az érzékeknek is. Megkülönböztető-képessége által segít meghatározni a tárgyak természetét, amikor azok az érzékek hatókörébe kerülnek. Funkciói között a legfontosabbak a kételkedés, a körülöttünk lévő dolgok (és az önazonosságunk) téves vagy éppen helyes felfogása, észlelése, valamint a memória és az alvás. A téves és helyes észlelés attól függ, hogy mennyire tartjuk tisztán az intelligenciánkat. Tiszta intelligencia ebben az értelemben azt jelenti, hogy megérti az anna-maya-kośa, prāṇa-maya-kośa és mano-maya-kośa tudatszintek ideiglenes természetét. Az ilyen tiszta intelligenciával lehetséges a valódi énmegértése. Lásd Śrīmad-Bhāgavatam 3.26.29-30.; Tóth-Soma László, Személyiségfejlesztés felsőfokon – felülemelkedés önmagunk és környezetünk korlátain. Lál Kiadó Somogyvámos 2005. 26. old.

[2] Ādī Śaṇkarācārya: Viveka-chudamani 184-188.

[3] Śrīla Śacinandana Svāmi Gauḍīya Vaiṣṇava lelki tanítómester erről a tudatszintről a következőképpen fogalmazott: „ Ekkor az ember felismeri, hogy az anyagi világban „a legtöbb ember olyan dolgokat szeretne, ami nincs, olyan pénzen, ami nincs, hogy olyan emberekre tegyen jó benyomást, akiket nem szeret.” Fészek Klub, Budapest 1991.

[4] Tóth-Soma, L.: Veda-rahasya – Bevezetés a hinduizmus vallásfilozófiájába. 137. old.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!