Yoga-sūtra I.5. magyarázat 4. mit kezdjen egy jógi a kötöttséget okozó tudatfolyamataival?

Vrittik 5

kert 1Egy gyakorló yogī az önmegvalósítást gátló kliṣṭa-vṛttiket csak módszeresen, egyrészt a megfelelő lelki elvek, és rendszeres gyakorlatok, másrészt a szükséges életvezetési szabályok mentén tudja eredményesen kezelni, kontrollálni, illetve megtisztítani. Amellett, hogy lelki tudást szerez, s Isten odaadó szolgálatában foglalja le magát, ügyelnie kell viselkedésére és életmódjára is. Olyan életvitelt kell preferálnia, amely hozzásegíti őt a sattva-gūṇa (a jóság és harmónia minőségének) eléréséhez és a transzcendens, gūṇák-feletti állapot megközelítéséhez.

Rend és harmónia a kertbenA kliṣṭa-vṛttik által megnyilvánított dühöt, az egoista élvezetre való vágyat, a csalásra való hajlamot stb., a szigorú lelki gyakorlatok mellett, először ezek ellentéteit produkálva kell kontrollálnia, például szeretettel, nagylelkűséggel és az igazsághoz való hűséggel. Olyan ez, mint amikor kertet gondozunk. A nem kívánatos gazokat kiírtjuk (sokszor évek alatt sikerül teljesen), ugyanakkor a kert ékességeinek számító virágokat, gyümölcsöt termő fákat ápoljuk, ugyanakkor még többet ültetünk. A cél az, hogy rend, harmónia legyen a kertben azért, hogy az a tulajdonosának céljait beteljesítse. Az anyagi tudat működéseinek és a vṛttik tudományának megismerésével egy lelki gyakorló nagy segítséget kap az anyagi testtudatától való megszabaduláshoz és hamis egójának megtisztításához.

EgyensúlyFontos megértenünk, hogy az itt megfogalmazott tudás nemcsak elméleti jellegű, hanem elsősorban gyakorlati jelentősséggel rendelkezik. A következő sūtrákban felsorolt ötféle vṛtti hálójában, s a kleśák által programozott gondolatainknak köszönhetően tulajdonképpen nem Önmagunk vagyunk.[1] Megfigyelve a vṛittik működését az életünkben, függetlenedhetünk tőlük, s képessé válhatunk az anyagi tudat állapotait önmagunktól független jelenségekként, szemlélni, s a céljainknak megfelelően alakítani.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket.

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni.

[Ez a jegyzeta Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] Lásd a Yoga-sūtra I.5. magyarázat 2. bejegyzést

 

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

6 hozzászólás

  1. Köszönöm részletes válaszod, akkor válszolnék én is arra amit kérdeztél, hogy mire gondolok. Nem a működési egyensúlyra gondolok. Ha csak az a célja valakinek, akkor nem értékeli mind a három dolgot amit kapott. Én a mindhárom dologban egyforma egyensúlyt kérdeztem. Ha a 3 közül az egyikkel jobban azonosítja magát valaki, akkor azt nehéz elképzelnem mint egyensúlyt.

    • Kedves Bobakka! Köszönöm a válaszod. A test-elme-lélek egyensúly csak addig fontos, amíg a lélek anyagként azonosítja önmagát. Addig szüksége van ennek fenntartására. A jóga és az önmagvalósítás célja megérteni, hogy mi transzcendentális lelkek vagyunk, aki a testétől és elméjétől függetlenül is tökéletes és egyensúlyban van önmagával.
      Igen, gyakorlatilag mindenki az egyensúlyi állapottól eltérő helyzetben van, mert jelenleg a test és az elme felé billen a mérleg, amelyek önmagukban nem a lélek sajátjai, csak az eszközei. Amikor valaki felismeri önmaga nem anyagi, lelki azonosságát, az a végső (eredeti) és tökéletes helyzete. Persze ezekről így levelezésben beszélgetni nem egyszerű :-)

      gaurakrisna
    • De mi lesz , ha már örök életű fiatal testünk lesz, mert ott fog tartani az orvostudomány? Az igazi lelki magas szintnek képesnek kell lenniea arra is, hogy testben is elér mindent amit akar és ki is élveziheti a testének minden örömét fenntartható formában. Mint pl az avatárok. Egy végtelen ideig történő lelki világban létezés mellett miért ne élhesse meg valaki a fizikai élményeket is amennyire csak lehet? Egy pár millió év után mindenki vissza fogja sírni a testét, ha másért nem, de hogy miért ne? Amúgy nem is értem, hogy a lélek dolgaiban való élmények keresése miért lenne más értékű mint a testi?

      • Kedves Bobakka! Köszi a kérdéseket. A védikus filozófia tanítása szerint az anyagi test nem lehet örök. Nagyon hosszú életűvé esetleg lehet mjd tenni, de örökké semmiféleképpen sem. A lelki létben mindenki tökéletes elégedettséget tapasztal, hiszen az az otthona. Legalábbis a jóga tanításai szerint nem sírja vissza a lélek a fizikai létet, mert számára minden sokkal magasabb szinten van meg, mint ahogy az az anyagi világban lehetséges.
        Persze vannak más filozófiák, amelyek hasonló témákkal foglalkoznak, s esetleg mást mondanak. Ez az oldal a jóga tanításairól beszél csak. Köszönettel,
        Gaura Krsna das

        gaurakrisna
  2. “az anyagi testtudatától való megszabaduláshoz” ??? és mi történik a mind – body – spirit elvéből a body-val akkor?

    • Kedves Bobakka! Köszönöm a kérdést. Az anyagi testtudattól való megszabadulás azt jelenti, hogy megszűnik az a tudati hozzáállás, amely által a fizikai testünkkel azonosítjuk magunkat. Ez egy tudati folyamat, amelyben megismerjük eredeti lelki önvalónkat. Patanjali úgy nevezi ezt, hogy svarupa.

      Ez a fajta önmegvalósított állapot nem azt jelenti, hogy az elme (mind)-test (body)- és szellem vagy lélek (spirit) ha így értetted, működési egyensúlya felbomlik. Amíg valaki e világban él ezt az egyensúlyt fent kell tartani, legalább s ez lenne az egészséges, szemben a mai életünkkel, amelyben az általad említett három dolog egyensúlya igen csak a fizikai test (body) felé tolódik el. Szóval mindhárom dolog működik ugyanúgy, mit eddig, de már nem azonosítom magam sem a durva fizikai, sem pedig a finom fizikai testemmel. Lélekként azonosítom magamat, de az evilágban való helytállásunkhoz eszközként használjuk ezt a testet.

      gaurakrisna

HAGYJ ÜZENETET!

EZ CSAK EGY DEMO BOLT, NEM HASZNÁLHATÓ!