Yoga-sūtra I.9. fordítás és magyarázat 1. Fogalomalkotás és képzelet

I.9. sūtra

śabda-jñāna-anupātī vastu-śūnyo vikalpa

A fogalomalkotás [egy olyan anyagi tudatfolyamat], amely szóbeli tudásból következik, és a közölt információ tárgyának távollétében jön létre. [I.9.]

vikalpa 11A vikalpa kifejezést gyakran képzeletként, fantáziaként fordítják és magyarázzák bizonyos szerzők.[1] Ez a fajta megközelítés azonban e tudat-működésnek egy olyan jelleget kölcsönöz, amelyről azt hihetjük, hogy tárgyának a valósághoz csak kevés, vagy éppen semmi köze sincs. Ez azonban túl szűk keresztmetszete ennek a szónak. A vikalpa tágabb értelemben leginkább „fogalomalkotás”-t jelent. Ez egy olyan folyamat, amely során a citta anélkül alkot, vagy idéz fel egy fogalmat, hogy az adott fogalom alapjául szolgáló konkrét tárgy jelen lenne a „fogalomalkotó” számára. A vastu-śūnya kifejezés nem csak azt jelenti, mint amelyre az említett szerzők a jelentését lekorlátozzák, ti. hogy az adott gondolatnak nincsen valóságalapja, hanem azt, hogy a fogalomalkotás pillanatában, amely általában szóbeli információkra épülve indul el nincsen jelen az információk alapjául szolgáló tárgy.[2]

vikalpa 2Ezeknek az ismeretében természetesen a vikalpa jelentéskörébe beletartozik 1.) a képzelet valótlan dolgokat megformáló fantáziája is, de 2.) a valós, de éppen, vagy még nem tapasztalt dolgokról alkotott „elképzelés”, illetve „fogalom” megalkotása is. Az előbbire hozott tradicionális példa a „nyúl tavaszi agancsváltása,”[3] amelyben a fő fogalom valótlan, viszont a megemlített tárgyak, a nyúl és az agancs valósak. Valós mivoltuk miatt az anyagi tudat képes gondolkodni róluk, s a tudat vikalpa funkciója, illetve működése az, ami összekombinálja őket. Ez a képzelet és a fantázia világa. A második lehetőséget magyarázva megemlíthetjük például az univerzum, vagy a naprendszer szerkezetét, felépítését, amelyet a tudomány eszközeivel – igaz korlátozott módon –, de többé kevésbé feltérképeztük. vikalpa 12_unverseA hétköznapi ember mindezt képtelen érzékelni, illetve tapasztalni, de az erről szóló tudás szóbeli vagy írásbeli közlését „követve” (śabda-jñānānupātī) fogalmat alkot arról a valóságról, amely az érzékeinek hatókörén kívül esve nincsen jelen (vastu-śūnya).

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni. Ha valahol felhasználod a tartalmát, légy szíves hivatkozz erre a honlapra.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket.

[Ez a jegyzet a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv első kötete 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek:

[1] Lásd Iyengar, 2005; Hariharānanda 1983, Dvivedi, 2001; Vivekananda, 2006; Maheshvarananda.

[2] Lásd Fórizs László, 2002 és Kaczvincky József, 1994 fordítását is.

[3] Lásd Jīva Goswāmī: Sarva-saṁvādinī 22. Szerk. Puridāsa, G., Vṛndāvana 1953.; Bengali Baba 1980, old.: xxx.; Bhojarāja magyarázata ehhez a sūtrához, Ballantyne, 2010: 6.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!