Yoga-sūtra I.9. magyarázat 2. A fogalomalkotás és képzelet (vikalpa) szerepe egy jógi életében

vikalpa 3A vikalpa jelenségének tudatosítása, szabályozása és megfelelő használata egy yogī számára elengedhetetlen. A nehézséget ezzel kapcsolatban az okozza, hogy a fogalomalkotás folyamata automatikus és általában az anyagi tudatunknak (citta) az akaratunktól független hajlama. Ez az a hajlam, amely az érzékszervek által (egykor) tapasztalt tárgyakat, érzeteket és szavakat összekapcsolja. Ennek eredménye, ahogy már említettük, lehet valótlan, de lehet valóságosan létező is. A lelki életben fejlődni vágyó transzcendentalisták törekvése az, hogy mind a valótlan eredményű fogalomalkotást, mind pedig a valós, de az anyagi világhoz fűződő ragaszkodásokat erősítő fogalomalkotást megszüntesse, megtisztítsa, illetve szabályozza. Az anyagi tudat ilyen jellegű kontrollja az egyik legnagyobb kihívás a yogī számára. Ilyen ragaszkodásokat erősítő fogalomalkotás a valós, de a helyzetükhöz képest éppen nem aktuális, vagy lehetetlen érzéki élvezet felidézése, más néven a finom-fizikai, illetve mentális érzékkielégítés.

vikalpa 4Patañjali felhívja a figyelmünket arra, hogy a vikalpa folyamata általában szóbeli közlésen keresztül érkező információk hatására indul el, amely „szóbeli közlésbe” modern körülményeink között beletartozik az írásbeli közlés és a képi megformálás is. Tehát mindazon információközlés, amely az adott tárgy jelenléte nélkül magyaráz. Mindezeknek az egyik konklúziója az, hogy nagyon komolyan meg kell válogatnunk azokat a forrásokat, amelyekből tanítást, vagy bármilyen ismeretet elfogadunk, mert ezek a jellegük és minőségük szerint zajló automatikus tudatfolyamatokat indítanak el bennünk, amelyek nagyon nehezen kontrollálhatók.

vikalpa 13_soulAmellett, hogy a vikalpa folyamata akadályt jelenthet a lelki életben, segítséget is jelenthet bizonyos esetekben. A lelki életben történő fejlődésünk során, a tudatnak ugyanezt a fogalomalkotó képességét használjuk akkor is, amikor azt halljuk, hogy a „a lélek, vagyis a puruṣa megszületetlen”.[1] Ekkor egyébként még számunkra tökéletesen nem felfogható dologról alkotunk egy valósághoz közeli képet. Azt tudjuk, hogy mit jelent „nem megszületni”. Ha valami úgy létezik, hogy nem jött létre, akkor az örök. Ez esetben elképzeltünk, fogalmat alkottunk, és következtettünk is egyszerre.

Kérlek, ha hasznosnak tartod e bejegyzést, küldj egy „like”-ot és oszd meg légy szíves. A hírlevelemre a főoldal alján tudsz feliratkozni. Ha valahol felhasználod a tartalmát, légy szíves hivatkozz erre a honlapra.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket.

[Ez a jegyzet a Yoga-sūtra három kötetesre tervezett kiadásának első kötetéből származik. A könyv első kötete 2015 őszén jelenik meg a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola kiadásában, s az info@gaurakrisna.hu mail-címen már megrendelhető. A megrendelés regisztrálása a Bhaktivedanta Kulturális és Tudományos Intézet Alapítvány számlájára történő 2000 ft előleg befizetésével véglegesítődik. A számla száma: 10300002-10631841-49020018  Az évente megjelenő kötetek együttes fogyasztói ára 7-8000 ft körül várható.]

Jegyzetek

[1] Vyāsa-bhāṣya I.9. Rāma Prasāda, 1998: 21.

Szerző: gaurakrisna

gaurakrisna

Gaura Krisna Dásza [Dr. Tóth-Soma László] vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató és vaisnava teológus, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola rektorhelyettese. 48 éves, számos könyv, cikk illetve ismeretterjesztő film alkotója, illetve munkatársa. Személyiségfejlesztő, regressziós hipnózis és csakra-terápiás tanfolyamai, valamint indiai spirituális kalandozásai népszerűek Magyarországon . Felesége Bárdi Nóra természetgyógyász-pszichológus, gyermekei a 4 éves Níla és a 2 éves Góvinda.

HAGYJ ÜZENETET!